מיחזור פסולת ושימוש חוזר בחומרים

בעולם בו משאבי הטבע מתדלדלים בקצב הולך וגובר, מיחזור הוא ערך מן המעלה הראשונה.
מיחזור

פעולת המיחזור היא למעשה לקיחת מוצרים וחומרים אשר אין בהם עוד שימוש, והפיכתם לחומרי גלם אשר ניתן להשתמש בהם שוב על מנת לייצר מוצרים חדשים.

הרווח הטמון בפעולת המיחזור הוא כמובן הקטנת כמות הפסולת הנצברת, מכיוון שהשימוש באותם חומרי גלם הוא רב פעמי.

לצורך הדוגמה בגמר השימוש בבקבוק פלסטיק, במקום שיהפוך לפסולת מזהמת ובלתי מתכלה, הבקבוק יכול להיות ממוחזר ולשמש חומר גלם לייצור בקבוקים נוספים, או אפילו מוצרים אחרים.

מיחזור בקבוקים ומיכלי משקה

בתעשיית הזכוכית ותעשיית הפלסטיק המגמה היא לעשות שימוש רחב ככל האפשר, בחומרי גלם המבוססים על מיחזור בקבוקי זכוכית ובקבוקי פלסטיק משומשים.
מיחזור בקבוקים

בישראל למשל קיימת תשתית רחבה לצורך איסוף הבקבוקים המשומשים, בין אם על ידי תאגיד המיחזור שהוקם למטרה זו, ובין אם על ידי ספקי המזון והמשווקים עצמם.

חוק הפיקדון הנוגע לחלק גדול ממיכלי המשקה, קובע כי יש לגבות מהצרכן תשלום פיקדון בכל קניית מיכל משקה. תשלום זה יוחזר במלואו לצרכן, אם ידאג למסור את מיכלי המשקה למרכזי המחזור או אל נקודות האיסוף אצל המשווקים.

תאגיד המיחזור אל"ה

כאמור, בישראל מרוכז נושא מיחזור הבקבוקים ומיכלי המשקה בידיו של תאגיד המיחזור אל"ה, אשר החל את פעילותו בשנת 2001.

תאגיד המיחזור פועל על מנת לסייע ביישום חוק הפיקדון, ומספק תשתית לאיסוף בקבוקי המשקה המשומשים.

לפי נתוני התאגיד, נאספים בישראל בכל יום כ- 2.5 מליון מכלי משקה החייבים בפיקדון.

מיחזור פסולת אלקטרונית ומוצרי חשמל

כאשר ציוד אלקטרוני או מוצר חשמלי כלשהו יוצא מכלל שימוש, הוא הופך למעשה לפסולת.
פסולת אלקטרונית

שיטות מיושנות לטיפול בפסולת אלקטרונית כגון הטמנה באדמה, גורמות למפגע סביבתי קשה ומזהמות את הקרקע. לעומת זאת, מיחזור פסולת אלקטרונית מספק פתרון חיובי וידידותי לסביבה.

מוצרי החשמל והאלקטרוניקה הנפוצים בכל בית ובתעשייה, מכילים חומרי גלם רבים. חומרים אלה הכוללים מתכות שונות, מינרלים נדירים, חלקי פלסטיק ועוד, הם לעיתים בעלי ערך כספי רב.

פעולת מיחזור הפסולת האלקטרונית מבוצעת בעיקר על ידי חברות פרטיות וגופים עסקיים שונים. לגופים אלה עניין עסקי ברווח הכספי הגלום במיחזור חומרי הגלם היקרים הטמונים בפסולת האלקטורנית.

חברות אלה דואגות לאיסוף הפסולת האלקטרונית, מיון, והפקת חומרי הגלם הממוחזרים.

פסולת אלקטרונית מכילה בנוסף לחומרי הגלם בעלי הערך, חומרים רעילים רבים כגון עופרת, כספית, סלניום, קדמיום ועוד. מסיבה זו על הגופים העוסקים במיחזור פסולת אלקטרונית לנהוג משנה זהירות במלאכתם.

גריטת מזגנים

בעלי מזגנים מיושנים זוכים לעידוד ותמריצים מצדה של המדינה, על מנת לאפשר להם למסור מזגנים ישנים ולרכוש חדשים.
מזגן

החלפת המזגנים הישנים מביאה להתייעלות אנרגטית, שכן הטכנולוגיה המתפתחת הביאה לכך שמזגנים חדישים הנם חסכוניים יותר בצריכת האנרגיה שלהם.

את המזגנים הישנים ניתן כמובן לגרוט, ולהשתמש בחומרי הגלם הממוחזרים שוב בתעשייה, בדומה לנעשה במיחזור כל פסולת אלקטרונית אחרת.

גריטת רכב

דוגמה מצוינת ליתרונות המבורכים שבמיחזור היא גריטת רכבים ישנים.

איך זה עובד? – המדינה משלמת לבעלי רכב ישן סכום קבוע מראש על מנת שימסור את רכבו למדינה.

הרכב מפורק לגורמים, המכללים אשר ניתן עדיין לעשות בהם שימוש כחלקי חילוף עוברים תהליך של חידוש, וחלקי המתכת משמשים בתעשיית הברזל לאחר גריטת הרכב.
גריטת רכב

המטרה בהקשר הסביבתי היא צמצום כמות כלי הרכב המיושנים הנעים בכבישים. רכבים אלה גורמים ליותר זיהום אוויר וצריכת הדלק שלהם גבוהה יותר מזו של רכבים חדישים. לגריטת רכב מיושן יש גם כמובן יתרונות בהיבט הבטיחותי .

בישראל הופעלה בעבר מספר פעמים תכנית לגריטת רכבים.

תכניות אלה זכו להיענות רבה, מעל ומעבר למצופה מן הציבור. למעשה תקציבי התכניות אזלו בכל פעם בתוך פרק זמן של מספר ימים.

לצערנו כרגע לא פועלת בישראל תכנית לגריטת רכבים, ואין מידע לגבי תכניות ממשיות כאלה המתוכננות לעתיד הקרוב.

מיחזור נייר וקרטון

אחד התחומים החשובים והותיקים של ענף המיחזור עוסק במיחזור פסולת נייר.

את פסולת הנייר אוספים בנפרד מכל פסולת אחרת, באמצעות פחי אשפה המיועדים לכך. הנייר מובל אל מפעלי המיחזור, ממוין לסוגי הנייר השונים (קרטון, נייר רגיל וכו'), ואז עובר תהיליכים כימיים שונים אשר בסופם מתקבל נייר ממוחזר מוכן להפצה בשווקים.
נייר למיחזור

פסולת הנייר הממוחזרת משמשת בתעשיית הנייר והעץ באופן נרחב. כידוע חומר הגלם העיקרי לייצור נייר הוא עץ. חשיבות השימוש בחומרי גלם ממוחזרים היא ברורה במקרה הזה.

באמצעות מיחזור נייר ניתן לעשות שימוש חוזר רב פעמי באותם חומרי גלם שוב ושוב.

מיחזור צמיגים

כמות כלי הרכב בעולם מזנקת מדי שנה לשיאים חדשים. השימוש המוגבר בכלי הרכב גורר צריכה מוגברת של צמיגים.

בחישוב פשוט, כאשר ידוע כי כלי רכב רגיל עושה שימוש ב- 4 צמיגים, אורך החיים הממוצע של צמיג מאיכות סבירה הוא מספר שנים בודדות בלבד, ניתן להבין כי כמות הצמיגים היוצאים מכלל שימוש מדי שנה היא עצומה.

מתוך ראייה זו נלקח נושא מיחזור הצמיגים ברצינות רבה.
מיחזור צמיגים

תעשיית מיחזור הצמיגים מפיקה מן הצמיגים היוצאים מכלל שימוש חומרי גלם, כדוגמת אבקת גומי המשמשת בתעשייה, ומוצרי גומי מוגמרים שונים.

בישראל ובמדינות רבות אחרות נושא מיחזור הצמיגים מעוגן בחוק. יצרני הצמיגים מחויבים לעמוד בייעדי מיחזור בהתאם להיקף פעילותם.

יש לציין בהקשר הסביבתי כי בעבר הייתה נהוגה שיטה של הטמנת צמיגים באדמה, דבר שגרם לזיהום הקרקע וחדירת כימיקלים מזיקים אל מי התהום.

לשמחתנו שיטה פסולה זו נאסרה בישראל באופן מוחלט בשנת 2013.

לסיכום
נסכם ונאמר כי מיחזור פסולת לחומרי גלם נושא רווח עצום לתועלת הסביבה ולתועלת כולנו.
העיקרון המוביל הוא עשיית שימוש בחומרי גלם המופקים ממוצרים ממוחזרים. כלומר, צמצום הצורך בצריכת חומרי גלם חדשים, אשר באה על חשבון הסביבה, ומכלה את משאבי הטבע.