איכות הסביבה: סיכום שנת 2019

סוגרים שנה בסביבה

שנת 2019 מסתיימת ואתה מסתיים גם עשור. אנחנו רוצים להגיש לכם את סיכום אירועי איכות הסביבה המשמעותיים ביותר לדעתנו, מן השנה החולפת. השנה האחרונה הייתה משמעותית מאוד עבור נושא איכות הסביבה, ללא ספק שנה אשר במהלכה המודעות למצב החירום הסביבתי, עברה אל קדמת הבמה מסביב לעולם.
צילום: מאט האוורד

איכות הסביבה הייתה נושא שתפס מקום מרכזי בדיון הציבורי העולמי בשנת 2019, כאשר ההבנה כי העולם נמצא בפני מצב חירום של ממש, מחלחלת לתודעה הציבורית. אולם למרות המודעות הציבורית והמאמצים שננקטו, העולם עדיין ממשיך לנוע במגמה שלילית במרבית התחומים הנוגעים לאיכות הסביבה.

בזירה הישראלית השנה החולפת הייתה כידוע שנה גדושת אירועים וטלטלות ציבוריות ופוליטיות. חוסר היציבות השלטונית מקרין על כל תחומי החיים במדינה, ונדמה כי הכול מסביב "תקוע". כך יצא שהדיון העולמי בנושא המשבר הסביבתי, נדחק מעט הצדה בישראל.

קבצנו עבורכם מספר אירועים ונושאים שלדעתנו הוו את ציוני הדרך העיקריים בתחום איכות הסביבה במהלך שנת 2019:

ההתחממות הגלובלית ממשיכה לצבור תאוצה

העשור החולף היה קרוב לודאי העשור החם ביותר שנרשם אי פעם על ידי אנשי השירותים המטאורולוגיים. כך עולה מדוח תקופתי שפרסם לאחרונה הארגון המטאורולוגי העולמי WMO הפועל בחסות האו"ם.

הנתונים מראים כי מאז שנת 1980 הייתה הטמפרטורה הממוצעת בכל עשור גבוהה מזו בעשור שקדם לו. הדו"ח מצא כי הטמפרטורה הממוצעת בשנת 2019 עלתה ב 1.1 מעלות צלסיוס בהשוואה לרמות מתקופת טרום המהפכה התעשייתית במאה ה-18.

לפי הנתונים שמפרסמים הארגונים המטאורולוגיים, שנת 2019 היא למעשה השנה שנמצאת במקום השני או השלישי, ביחס לטמפרטורות שנמדדו בכל השנים שקדמו לה.

שריפת יערות הגשם של האמזונס

זהו כנראה האירוע, או יותר נכון האסון הסביבתי המשמעותי ביותר שידענו בשנת 2019.

שריפת יערות הגשם באמזונס שבברזיל, החלה כנראה כתוצאה מהבערה בלתי חוקית של חלקות יער, על מנת לפנות מקום לשטחי מרעה והקמת חוות. תנאי מזג האוויר היבשים המחסור במים באזור זה, הביאו לאיבוד שליטה על האש והתפשטות מהירה של דלקות יער כאלה.

ליערות האמזונס תפקיד מרכזי חשוב במאזן האקולוגי העולמי, והפגיעה בהם תורגש גם מחוץ לברזיל ואזור דרום אמריקה.

לראשונה, אפשרות של סגירת בתי הזיקוק במפרץ חיפה

במהלך שנת 2019 עלתה לסדר היום לראשונה באופן רציני האפשרות לסגירת בתי הזיקוק שבמפרץ חיפה. דוח שהוגש לממשלה על ידי חברת הייעוץ מקינזי, קבע כי ניתן לסגור את בתי זיקוק במהלך שיארך מספר שנים, ללא פגיעה במשק הישראלי. במקביל נשמעו לא מעט קולות הטוענים כי מדובר בצעד פופוליסטי בלבד ואין שום כוונה לפרק את בתי הזיקוק, להיפך מכך, הממשלה מתכננת להרחיב את פעולת בתי הזיקוק שבמפרץ חיפה.

הפעלת אסדת הגז לוויתן

מאבק תושבי חוף הכרמל וארגוני הסביבה הגיע לרגע האמת כאשר לקראת סיום שנת 2019 החל תהליך הרצת האסדה.

בשבועות האחרונים של שנת 2019 התנהל מאבק משפטי נגד הפעלת האסדה. בית המשפט קיבל תחילה את טענות מתנגדי הפעלת האסדה והורה על עיכוב תהליך ההרצה, אולם האיסור בוטל לאחר שהוגש ערעור בנושא. ברגעים האחרונים לפני תחילת הרצת האסדה הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא אוסר על הפעלתה, משום שמפעילת האסדה לא עמדה בכל התנאים הדרושים.

לאחר מספר ימים יצאה הודעה נוספת על כך שהליך הרצת האסדה יחל ביום האחרון של 2019 – 31 בדצמבר.

מודעות לנזקי הפלסטיק – שימוש במתכלים

בעולם כולו מבינים כי השימוש בפלסטיק מצעיד את העולם לעבר עתיד סביבתי עגום. גם בישראל החלו לראות ניצנים של תמיכה במאבק בפסולת הפלסטיק.

מדובר בעיקר ביוזמות פרטיות של עסקים, כגון רשת קפה לנדוור שהצהירה כי היא מפסיקה לעשות שימוש בקשי פלסטיק, עיריית אילת שהעבירה תיקון חוק האוסר על שימוש במוצרים חד פעמיים כולל שקיות פלסטיק בחופי הים, ועיריית אשקלון שהפסיקה לעשות שימוש בכלים חד פעמיים בגני הילדים העירוניים.

מספר מסעדות ועסקי מזון נוספים הצטרפו גם הם למהלך המבורך הזה. (אם ידוע לכם על עסקים נוספים התורמים למאבק בפסולת הפלסטיק, שתפו בתגובות ונשמח לתת להם במה)

סגירת המפעל הישראלי למחזור בקבוקים

עוד בנושא הפלסטיק – מפעל מחזור בקבוקי הפלסטיק היחיד בישראל נסגר כבר בתחילת שנת 2019. המפעל "אביב פלסטיק" נקלע לקשיים כלכליים ולא הצליח לקבל סיוע ממשלתי ממשרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, דבר שהוביל לבסוף לסגירתו. פסולת בקבוקי הפלסטיק תשונע כעת למחזור בחוץ לארץ. כידוע לשינוע ימי יש השלכות מזהמות על הסביבה כך שלא ברורה כדאיותו של המהלך.

אירוע דליפה במפרץ חיפה (מאי 2019)

דליפת גז תעשייתי דליק באזור מפרץ חיפה. אירוע חומ"ס מסוכן שהביא לסגירת רחובות באזור מפרץ חיפה למספר ימים, על מנת להבטיח את שלום הציבור עד לבירור העניין. האירוע המורכב טופל על ידי כוחות משולבים של משטרת ישראל, כיבוי אש, והרשויות המקומיות באזור.

נציגות ירוקות בכנסת

בדצמבר 2019 אמנם אין ממשלה מתפקדת בישראל ובחירות שלישיות בפתח, אך נושא איכות הסביבה קיבל חיזוק משמעותי וברור בפוליטיקה הישראלית, עם כניסתה של חברת הכנסת מיקי חיימוביץ, בעלת האג'נדה הסביבתית הברורה, אשר מצטרפת אל חברת הכנסת יעל כהן פארן, גם היא פעילב סביבתית בולטת.

תקוותנו כי בדיוני הכנסת הבאה (כשיהיו כאלה…) נראה יותר התייחסות לנושאים סביבתיים עכשוויים. כאמור, שתי חברות הכנסת הנכבדות ידועות כמי שנושאים סביבתיים נמצאים במרכז העשייה הציבורית שלהן.

תוספת לרשימת המינים המוגנים

אנחנו חייבים גם משהו חיובי ברשימה המסכמת שלנו, אז בחרנו לציין מהלך מבורך של השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שחתם לקראת סוף השנה על תיקון חוק המוסיף לרשימת המינים המוגנים, מאות מני צמחים ובעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה. בין היתר מדובר במיני דגי ים ודגי נוי החיים בים התיכון ובמפרץ אילת, וכן רשימת של מני צמחים. המהלך של השר להגנת הסביבה הוא חלק מהתחייבותה של ישראל על אמנות בינלאומיות לשמירה על מגוון ביולוגי.

כמה מהכתבות והמאמרים שאהבתם השנה:

מפגעי רעש ומטרדי רעש באזורי מגורים
מאמר מבוא כללי המספק מידע בנושא מטרדי ומפגעי רעש.

מפוחי עלים – סיפורו של חוק פרוץ
מי שמכיר את ההתנהלות מאחורי הקלעים של האתר הזה יודע כי אנו עוסקים רבות בנושא מפוחי העלים. מצאנו כי השימוש הבלתי חוקי בכלים המזהמים האלה בעיקר על ידי רשויות מקומיות, אשר עושות חוק לעצמן, והכול על חשבון בריאות הציבור ושלוותו. מאבק שעוד ידובר בו רבות.

עיריית קריית ביאליק תשלם כ- 30 אלף ש"ח בתביעת מפוחי עלים
ליווינו מקרוב את סיפורה של תביעה ייצוגית בנושא מפוחי עלים, שהוגשה נגד עיריית קריית ביאליק.

גרמניה עוברת לאנרגיה מתחדשת ומחיר החשמל צונח
בלי פחם ובלי גז, אפשר לשמור על הסביבה ועדיין ליהנות משפע של אנרגיה זולה וזמינה. אם רק רוצים.

2020 בואי בשלום…

זהו הסיכום שלנו לשנת 2019, בהיותנו אופטימים חסרי תקנה נקווה שהעשור הבא יביא עמו שינוי מגמה חיובי ומאמץ משותף עולמי למען איכות הסביבה. בשנת 2020 נמשיך להעלות כאן תכנים נוספים בנושא איכות הסביבה ולתרום את תרומתנו הצנועה בנושא.

מה דעתכם להעלות את יחסנו לשלב הבא? הרשמו לעדכונים שלנו עכשיו

מצאתם טעות בכתבה? יש לכם סיפור, צילום או סרטון מעניינים שתרצו שיתפרסמו?
שתפו אותנו במייל
sviva101@gmail.com

קבלו עדכונים מאתר סביבה ישירות למייל שלכם!

אין עדיין תגובות. התגובה הראשונה יכולה להיות שלך!

יש לך מה להוסיף?

כתובת המייל שלך לא תפורסם


*