איכות הסביבה בישראל: סיכום שנת 2018

אנחנו נפרדים משנת 2018, ואין זמן טוב מזה להביט לאחור אל האירועים המרכזיים של השנה בתחום איכות הסביבה.

האירועים המשמעותיים בתחום איכות הסביבה, אשר נחשפנו אליהם במהלך שנת 2018

המאבק נגד אסדת הגז לוויתן והנחת צינור הקונדנסט

שני מאבקים ציבוריים עזים ליוו אותנו השנה, ושניהם קשורים לתעשיית הגז הישראלי המתהווה.

המאבק הראשון הוא מאבק נגד מיקום אסדת הגז "לוויתן" אל מול חופי הכרמל, במרחק קילומטרים בודדים מקו החוף. המאבק מונע בידי ארגוני תושבים מהסביבה וארגונים סביבתיים שונים, הטוענים כי מיקום האסדה בקרבת החוף מסכן את תושבי הסביבה. מתנגדי האסדה מודאגים מן הסכנה שתסב לתושבי האזור, במקרה של תקלה או אירוע בטחוני אשר יגרמו לפגיעה באסדה.

מאבק ציבורי נוסף מתנהל נגד הנחת קווי צנרת גז וקונדנסט, אשר אמורים לחבר את אסדת הגז אל החוף. תוואי הצנרת המתוכנן עובר לטענת המתנגדים בסמוך למקורות מים, קידוחי שאיבת מי תהום, מתקני התפלה ושמורות טבע בעלות ערך סביבתי רב.

טענות המאבק אינן מופנות רק נגד הגופים העסקיים העומדים מאחורי הקמת האסדה, אלא אף כנגד ממשלת ישראל, אשר נראה כי היא ניצבת לצד התאגידים העסקיים המפעילים את מתקני הגז, ומעדיפה לכאורה את האינטרס הכלכלי על פני איכות חיי תושבי הסביבה.

להרחבה בנושא המאבק באתר "שומרי הבית": https://homelandguards.org

אסדה
אסדת גז (אילוסטרציה) – צילום: Andy.Gocher cc

ינואר 2018

תחקיר "דלתות מסתובבות" במשרד להגנת הסביבה

קרן תחקירים
קרן התחקירים העצמאית מפרסמת תחקיר תחת הכותרת "דלתות מסתובבות במשרד להגנת הסביבה". התחקיר עוסק בפירוט רב במעבר של בכירים במשרד להגנת הסביבה המסיימים את תפקידם, לעבודה עבור מפעלי תעשייה הנחשבים למזהמים.

לקריאת התחקיר: https://keren.press/2018/01/07/revolvingdoorssviva/

מרץ 2018

תקנות חדשות בנוגע לרכבי דיזל מזהמים

הכנסת אישרה תקנות חדשות לצמצום זיהום האוויר אשר נגרם על ידי רכבי דיזל. התקנות יחייבו התקנת "מסנן חלקיקים" בקבוצת רכבי הדיזל הכוללת משאיות במשקל מעל 12 טון ורכבים להסעת 8 נוסעים ומעלה. אלה הן קבוצות הרכבים המזהמים ביותר מבין סוגי הרכב הנעים בכבישים. הזיהום מרכבי הדיזל הוכר זה מכבר על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן.
זיהום אוויר
התקנות קובעות כי רכבים שלא יצייתו לדרישות – לא יוכלו לחדש את רישיונם. כמו כן נקבע כי רכבים מזהמים אחרים יסומנו בתווית ייעודית בזמן מבחן הרישוי השנתי.

מאי 2018

השר להגנת הסביבה זאב אלקין החליט – לא יוטל פיקדון על בקבוקי ליטר וחצי

נושא הפיקדון על בקבוקי המשקה נדון שוב ושוב בשנים האחרונות. בישראל הפיקדון תקף כרגע רק לגבי בקבוקי משקה קטנים, ונקבע כי אם שיעורי איסוף הבקבוקים יהיו נמוכים מ- 55% יורחב הפקידון גם אל בקבוקי השתייה הגדולים.

בתחילת 2018 הוגשה עתירה אל בית המשפט העליון על ידי העמותות צלול ואדם טבע ודין, נגד השר להגנת הסביבה אלקין ומשרדו, בדרישה לפרסם לציבור את נתוני איסוף מכלי המשקה ולפעול בהתאם לנתונים אלה.

למרות הודאת המשרד להגנת הסביבה כי לא הושגו יעדי האיסוף במלואם, החליט השר שלא להרחיב את הטלת הפיקדון גם אל בקבוקי המשקה הגדולים.

בקבוקי משקאות מסבים נזק עצום לסביבה ובכל העולם מושקעים מאמצים להלחם בכך. במדינות העולם לא נעשית אבחנה בין גדלי בקבוקי המשקה השונים כפי שנעשה בישראל.

ספטמבר 2018

שיבושים בפתיחת שנת הלימודים בעקבות מפגעים

המפגעים הסביבתיים השפיעו גם על פתיחת שנת הלימודים השנה. חלקם באופן ישיר בעקבות המצאות מפגעים בקרבת מוסדות חינוך, וחלקם כאקט מחאתי בקשר לנושאים סביבתיים שונים. כתבנו על כך כאן וגם כאן

אוקטובר 2018

מכת מדינה: שריפת פסולת בלתי חוקית בכל רחבי הארץ

המשרד להגנת הסביבה פרסם כי למעלה מ 300 מוקדי שריפת פסולת בלתי חוקיים פועלים בישראל. שריפות אלה גורמות לזיהום אוויר קשה ומטרדי ריח באזורים נרחבים סביבן.

המשרד להגנת הסביבה הקים יחידת פיקוח מיוחדת על מנת לטפל במוקדי השריפות, אולם לפי שעה לא ניתן לראות עדיין שינוי משמעותי במצב. במשרד להגנת הסביבה מעריכים כי רק שינויי חקיקה ושיתוף פעולה רחב של גורמי השלטון והאכיפה, יוכלו למגר את התופעה בטווח הארוך.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דו"ח פליטות הזיהום לסביבה וטוען: שיפור באיכות האוויר בישראל

לא חברים וחברות, לא מדובר במתיחה של ה-1 באפריל. הדוח שהוציא המשרד להגנת הסביבה אכן טוען כי איכות האוויר במדינת ישראל עולה.

דו"ח המפל"ס (מרשם פליטות הזיהום לסביבה) מפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה זו השנה השישית, במטרה להגביר את שקיפות המידע הסביבתי לציבור. על פניו זה נשמע כמו רעיון מצוין, אלא שלטענת ארגוני הסביבה הדו"ח שמפרסם המשרד להגנת הסביבה, רווי במידע סותר ומטשטש את מחדלי הממשלה בפיקוח על התעשייה המזהמת.

בניגוד למגמה המובילה את מדינות המערב כיום, ממשלת ישראל, כך נטען, בחרה להשקיע בתעשייה הפטרוכימית המזהמת, ולהעדיפה על פני המעבר לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשת נקייה.

נובמבר 2018

ראש עיר חדשה לעיר חיפה: עינת קליש רותם נבחרה להחליף את ראש העיר הוותיק יונה יהב

עינת קליש רותם, במקצועה אדריכלית המתמחה בתכנון עירוני, הציגה אג'נדה סביבתית לכל אורך דרכה הפוליטית. בעיר כמו חיפה אשר זיהום האוויר הפך כנראה לסמל העיקרי שלה בתודעה הציבורית, יש משמעות רבה לבחירה בראש עיר הבאה מתחום התכנון והסביבה.

עינת קליש רותם – ראש העיר חיפה (פייסבוק)

תיקון חוק 'מפגעים סביבתיים', אשר מגן על שמורות טבע ונכסי טבע מוגנים, עבר בקריאה ראשונה

תיקון החוק מאפשר לתבוע אזרחית גורמים מזהמים שהביאו לפגיעה בשמורות טבע ונכסים סביבתיים אחרים. תיקון החוק זכה גם לכינוי "חוק אשלים" בעקבות אסון נחל אשלים אשר היווה זרז לתיקון החוק. באסון נחל אשלים זרמו מאות אלפי קוב של חומצה רעילה לאזור נחל אשלים וגרמו להרס הנחל והרג של בעלי חיים רבים בסביבתו. תיקון החוק הנו יוזמה של חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני)

נחל אשלים
נחל אשלים By Yuvalr (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

מפגעי הריח בקריות מגיעים אל בית המשפט העליון

ראשי רשויות מקומיות באזור הקריות, עתרו נגד המשרד להגנת הסביבה לאור כישלונו (כך לטענתם) בטיפול במפגעי הריח הקשים באזור. מנגד נשמעו טענות על מעורבותן לכאורה של הרשויות המקומיות בעצמן בגרימת המפגעים. כך למשל טען חבר מועצת העיר קריית מוצקין ציקי אבישר, כי מפעל הקומפוסט המשותף לרשויות מכל אזור הקריות והגליל, הוא אחד הגורמים למפגעי הריח.
מפגעי ריח

דצמבר 2018

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר עוזב את תפקידו

דנציגר נכנס לתפקידו בתקופת כהונתו של אבי גבאי כשר להגנת הסביבה (כיום גבאי יו"ר מפלגת המחנה הציוני). בתקופת כהונתו של דנציגר נשמעה ביקורת הולכת וגוברת על התנהלות המשרד להגנת הסביבה, ונטען לא אחת כי לכאורה המשרד להגנת הסביבה משמש פעמים רבות כעלה תאנה לתעשייה המזהמת בישראל.

מבט לארצות הברית: הנשיא טראמפ המשיך גם בשנת 2018 להכעיס את שוחרי הסביבה. טראמפ פעל לקידום השימוש בדלק האמריקאי ברחבי העולם, וקיצץ וביטל מימון לפרויקטים סביבתיים.

בסיכומו של דבר שנת 2018 מציגה תמונה די עגומה של מצב איכות הסביבה בישראל. למרות ההשקעה בפרויקטים מתחום האנרגיה המתחדשת, ורגעי נחת בדמות סגירת מפעלי האמוניה במפרץ חיפה, ההעדפה כרגע היא באופן ברור לטובת תעשיות מיושנות ומזהמות, כאשר מפעלים מזהמים מקבלים אישורי חריגה ופליטת מזהמים באופן שוטף. מאבקים סביבתיים נתקלים לרוב בהתנגדות המדינה ונגררים לשנים של דיונים משפטיים. המדינה מצידה לא מציגה תכניות ממשיות ומעשיות כלשהן לשינוי המצב הזה.

** הרשימה שלפניכם אינה מתיימרת להכיל את כל האירועים אשר קרו השנה, או אפילו את החשובים שבהם. נשמח לקבל את התוספות שלכם בתגובות מטה או בהודעה פרטית. **

שנת 2018 באתר סביבה

במהלך שנת 2018 כמות המבקרים באתר גדלה באופן חד מדי חודש – ועל כך תודה לכם – המבקרים באתר.
האתר הנו פרויקט ללא מטרת רווח וכל העבודה עליו נעשית בהתנדבות מלאה. היתרון הוא כמובן חופש מוחלט לכתוב על כל נושא שנרצה בכל דרך שנרצה, אולם הדבר מציב גם אתגרים לא פשוטים בפנינו, בעיקר מבחינת השקעת זמן ומשאבים אחרים.

למרות האתגרים הללו אנחנו ממשיכים לעשות את הדברים באהבה ובאמונה רבה בדרכנו, כאשר התוצאות הן שדוחפות אותנו קדימה.

שוב – תודה לכם הקוראים אשר נותנים בנו אמון. אנחנו מצדנו נמשיך להגיש לכם תוכן איכותי ועדכונים בתחום הסביבה גם בשנת 2019.

ספרו לנו בתגובות מטה, על אירועים מעניינים מתחום איכות הסביבה שנחשפתם אליהם במהלך שנת 2018, ובכלל מה חשבתם על הכתבה.

מצאתם טעות בכתבה? יש לכם סיפור, צילום או סרטון מעניינים שתרצו שיתפרסמו?
שתפו אותנו במייל
sviva101@gmail.com

קבלו עדכונים מאתר סביבה ישירות למייל שלכם!

אין עדיין תגובות. התגובה הראשונה יכולה להיות שלך!

יש לך מה להוסיף?

כתובת המייל שלך לא תפורסם


*